Home > Politik Malaysia > Petikan blog Anwar Ibrahim, dan ulasan mengenainya…

Petikan blog Anwar Ibrahim, dan ulasan mengenainya…

Petikan dari web DSAI http://anwaribrahimblog.com/category/pilihanraya/

Pembubaran Parlimen oleh Perdana Menteri Abdullah Badawi hari ini tidak mengejutkan, memandangkan bahawa kajian menunjukkan bahawa sokongan rakyat teramat rendah. Rakyat semakin dibebankan oleh kenaikkan harga, jenayah dan rasuah yang berleluasa, serta hubungan etnik yang semakin merosot. Semakin Barisan Nasional berlengah membubarkan Parlimen, semakin banyak kerusi akan tumbang.

Pilihanraya ini diisytiharkan lebih daripada setahun awal, semasa perayaan Tahun Baru Cina masih berterusan, dan sebulan sebelum saya dibenarkan bertanding. Menafikan hak saya untuk bertanding hanya mendedahkan bahawa prestasi pimpinan Barisan Nasional telah cukup parah sehingga mereka tidak sanggup mengambil sebarang risiko dalam pilihanraya akan datang ini.

KeADILan siap sedia untuk mengatasi segala rintangan, termasuk halangan akses ke media dan gangguan yang berterusan pada setiap acara umum. Calon-calon kami telah bertungkus lumus untuk mendedahkan kegagalan kerajaan Barisan Nasional dan menyampaikan matlamat kami yang bersandarkan harapan baru untuk Malaysia.

Kami sudah lama bersiap-sedia menghadapi pilihanraya ini. Bersama dengan rakan-rakan pembangkang yang lain, kami bersedia untuk memulihkan prestasi Malaysia yang kian merosot dan membela hak dan nasib semua rakyat Malaysia.

———————————————————————————————————————–

‘Pena Biasa ‘ berpendapat kenyataan ini menunjukkan seolah olah DSAI amat hebat…Entahlah kenapa begitu tinggi sekali kehebatan DSAI sehingga tarikh pilihanraya ditentukan berdasar kepada faktor insan bernama Anwar Ibrahim..Tinggi sekali kasyafnya sehingga mampu menembusi hari nurani Pak Lah yang mana insan yang telah membebaskan beliau dari penjara. Mungkin kesakitan semasa ditahan telah hilang sehingga lupa kepada jasa PM yang sanggup mengambil risiko membebaskan beliau dari tahanan agar dapat hidup bebas seperti rakyat Malaysia yang lain…

Mungkin pepatah ‘ seperti melepaskan buaya tersepit ‘ ada relevannya dengan senario sekarang.

Kesombongan tidak membawa ke mana mana perjuangan kita. Kerendahan hati dan keikhlasan itulah penentu kepada apa jua perancangan dan tindakan yang kita lakukan…Meskipun di luar sana ribuan jutaan manusia mengingkarinya.

Kita sepatutnya berterima kasih kepada orang yang telah berjasa membebaskan kita dari penjara..Meskipun beliau boleh memberikan seribu satu alasan membenarkan penahannya di dalam sana.

Namun, fakta ini tidak berupaya membuka pintu hati manusia yang kuat menyokong kepimpinan yang semakin pudar ditelan zaman.. Mereka berpaut di dahan yang tidak tahu bila akan patan dan rebah tersungkur di tanah. Mereka masih tenggelam di dalam keasyikan alam fantasi yang mudah dicipta sesiapa pun walau tiada apa apa di dalam poketnya untuk direalisasi.

Banyak hujah membenarkan tetapi ia ditutup agar imej kerajaan akan terus menjunam di kalangan rakyat…Mereka tidak akan memuji dan memberi pandangan positif jika usaha itu dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional. Seolah olah nama parti perikatan itu yang berlambangkan neraca atau dacing sudah tidak ada gahnya di pandangan dan pendengaran rakyat jelata. Itulah matlamat dan selagi mereka mampu pasti usaha meruntuhkan kerajaan Barisan Nasional akan giat dilakukan.

Penulis terbaca kisah di zaman Suharto yang mana mereka telah dilimpahi kebajikan..Tetapi lantaran terpengaruh dengan gerakan reformasi maka mereka telah menjatuhkan dan menjadikan Pak Harto tertekan sehingga membawa kepada perletakan jawatan.

Selepas itu kita dapat lihat suasana kucar kacir di merata rata tempat. Kita melihat semakin banyak keruntuhan dari natijah kejatuhan Pak Suharto. Dakwaan rasuah, kroni dan berbagai bagai lagi dikatakan telah banyak berlaku di zaman pemerintahan Pak Harto. Namun adakah mereka sekarang telah bahagia? adakah kebajikan selepas kejatuhan lebih baik daripada sebelumnya? adakah waktu kekacauan ketika itu mampu diundur kembali hingga boleh menghasilkan sesuatu yang berguna untukkepentingan negara ?

Ada orang berkata, jika kita mahu ke hadapan, pandanglah ke belakang….maknanya sesuatu sejarah itu membawa pengertian mendalam yang harus dihadam untuk langkah kita di masa akan datang.

Tulisan ‘pena biasa’ ini bukan diupah atau disuruh oleh mana mana pihak…Namun bertujuan memberi gambaran yang terhasil di fikiran agar kita dapat memilih pihak mana yang boleh melakukan tugas penting memacu kegemilangan negara menjadi satu negara contoh dan maju di masa akan datang. Sukar dibayang jika huru hara berlaku di negara kita sehingga pihak luar akan bertandang menjaga keamanan atas mandat Persatuan dunia seperti PBB dan sebagainya.

Jangan sesekali menang sorak namun kampung tergadai…

Tidak bermakna jika pendapat anda bertentangan menjadikan anda hina di sisi TUhan…fikir dan zikirlah untuk penglihatan yang terang dalam menjawab kebuntuan di akhri zaman yang amat kelam ini.

Categories: Politik Malaysia
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment