Home > 1 > Adakah golongan anak buah dot dot dimaksudkan ???

Adakah golongan anak buah dot dot dimaksudkan ???

sumber asal : klik sini

Oleh Abu Abdillah Azzam

TERBACA artikel yang ditulis seorang sahabat bertajuk “Ustaz Hadi perlu letak jawatan Presiden?”, sebagai komentar terhadap artiKEL tulisan Roslan SMS di dalam akhbar Siasah dan blognya, diri ini merasakan keperluan untuk menulis satu article untuk menyatakan kepentingan kepimpinan ulama untuk memacu ketaqwaan kepada Allah. Tidak dinafikan, pergerakan gerakan iIlam PAS agak lembab sedikit semenjak kekalahan teruk didalam pilihanraya lepas. Kekalahan yang menyebabkan terengganu jatuh ketangan taghut UMNO dan kelantan yang dilihat negeri terkuat PAS juga menjadi lemah selepas pilihanraya tersebut.

Selepas kekalahan tersebut, pelbagai respon “masyarakat dalaman PAS” dan “luaran PAS” bergema di sana sini. Sebilangan mereka mengatakan bahawa kekalahan tersebut di sebabkan kelemahan dari peringkat ulama yang tidak menguruskan tarbiyyah dengan baik. Sebilangan yang lain pula mendakwa, kekalahan itu berpunca dari kelemahan strategi yang di pelopori dari mereka yang bergelar sebagai professional.

Dengan kegemaan tersebut, menyebabkan musuh-musuh Allah dari UMNO dan Barisan Nasional mula mengambil kesempatan “menyalakan api” permusuhan dalaman PAS, sehinggakan lahir perbincangan antara dua puak, iaitu puak tarbiyyah dan strategi.

Kebijaksanaan kepimpinan Ulama, tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah menangkis segala kemelut dan krisis tersebut yang memberi kesan baik kepada masyarakat PAS sendiri.

SIAPAKAH PUNCA KEMELUT

Jika di kembalikan ke zaman era permulaan kepimpinan ulama, tidak pernah kedengaran kemelut sebegini rupa, tetapi setelah kemenangan Islam di kelantan dan kepimpinan Islam bertahan sejak 1990 itu, maka lahirlah beberapa kelompok yang dahulunya membenci PAS di peringkat universiti dan kampus, menyertai PAS seperti UMNO, JIM, ABIM dan sebagainya. Sebelum PAS, mereka dikenali masyarakt, maka mereka mudah untuk dipilih sebagai kepimpinan tertinggi dalam kepimpinan PAS.

Maka dengan itu, lahirlah beberapa pemikiran-pemikiran yang bukan budaya PAS ingin di bawa masuk ke dalam kepimpinan PAS.

Ekoran dari itu, mereka telah membawa agenda mereka sendiri. Mereka mula menganjurkan pemikiran-pemikiran yang boleh memecah belahkan masyarakat PAS sendiri atau istilah lain, mereka telah “merojakkan fikrah masyarakat PAS”.
Maka dengan itu, tidak hairan, mereka sanggup membuka keaiban “rumah tangga PAS” di hadapan musuh-musuh Islam, samada berbentuk tulisan atau lisan.

Mereka mencetuskan perebutan jawatan di semua peringkat, hatta di peringkat cawangan sekalipun, walaupun setiap kali mesyuarat di adakan, mereka sendiri tidak dapat menghadirkan diri.

Apa yang memelikkan, apabila cadangan untuk mengugurkan jawatan mereka di peringkat-peringkat tersebut atas alasan ketidak kemampuan mereka menghadiri mesyuarat, mereka dengan senangnya mengeluar “fatwa songsang” dengan menyatakan bahawa, menghadiri mesyuarat tidak penting, yang penting adalah jawatan.

Apakah mereka sedar, kata-kata sebegini sebenarnya telah menafikan firman Allah SWT yang bermaksud:
“dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya”
(surah Al-Imran : 159)

Ayat ini dengan jelas menyatakan bahawa, tawakkal kepada Allah itu bermula dengan mesyuarat dahulu.

PROFESIONAL BUKAN ISUNYA

Jika professional adalah isu yang perlu perdebatkan, pada kiraan penulis, pendapat itu tidak tepat. Ini kerana, sejarah PAS membuktikan bahawa ramai kepimpinan PAS terdahulu yang “bertitlekan” professional.

Maka dengan demikian, isu yang patut di bincangkan bukanlah isu professional, tetapi isunya adalah golongan “muallaf-muallaf PAS” yang sedang mengacau gerak kerja dan fikrah PAS dengan membawa agenda mereka sendiri.

Bagi penulis, perkara ini tidak pelik berlaku di dalam PAS, ini kerana, keadaan yang sama juga pernah berlaku di zaman Rasulullah SAW semasa kepimpinan Baginda di Madinah.

Semasa di Makkah, dakwah Rasulullah tidak pernah berhadapan dengan golongan oportunis (munafiq), tetapi semata-mata berhadapan dengan golongan kuffar yang menentang islam.

Setelah perlantikan Rasulullah SAW menjadi kepimpinan Madinah, maka mulalah lahir beberapa kelompok yang “berfikrah kuffar” masuk kedalam Islam dengan tujuan “bermuka-muka” dengan Islam dan Rasulullah SAW sendiri.

Perkara ini jelas diceritakan oleh Allah didalam firman-Nya yang bermaksud:
“Di antara manusia ada yang mengatakan: “Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian,” pada hal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman * Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sadar”
(surah Al-Baqarah : 8-9)

BAGAIMANA MENGHADAPI GOLONGAN OPORTUNIS?

Menghadapi mereka hendaklah dilihat seperti gambaran yang telah di tetap oleh Allah SAW di dalam firman-Nya dan hadis Nabi SAW.

Golongan oportunis ini tidak selayaknya kita mengisytihar sebagai orang-orang PAS (walaupun menjadi pemimpin PAS di mana-mana peringkat sekalipun), tetapi hendaklah di isytiharkan sebagai orang-orang yang bersama-sama PAS sahaja.

Ini dinyatakan oleh Allah didalam firman-Nya yang bermaksud;
“Kecuali orang-orang yang taubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka karena Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman”
(surah An-Nisa’ : 146)

Maka dengan demikian, di muktamar pemilihan akan datang, golongan sebegini tidak layak di lantik menjadi kepimpinan, melainkan mereka sudah sebati dengan fikrah PAS, bukan membawa agenda mereka.

PENUTUP

Melihat keadaan sebegini, keperluan kepimpinan ulama adalah sesuatu yang penting. Ini kerana, dengan kepimpinan ulama, sesuatu keputusan itu tidak akan dilaksanakan berdasarkan kepada kehendak “kepakaran professional” semata-mata, bahkan keputusannya beralaskan “firasat mukmin” yang di gali dari Al-Quran dan Al-Hadis Nabi SAW.

Ingatlah kepada hadis yang diriwayatkan oleh Abu Said Al-Khudri, Sabda Nabi SAW yang bermaksud;
“Takutlah firasat mukmin, maka sesungguhnya dia melihat dengan cahaya Allah, kemudian Baginda SAW membaca firman Allah yang bermaksud; Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang memperhatikan tanda-tanda” (Surah Al-Hijr : 75)

Categories: 1
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s