Home > Pendapat > KOMEN ISU BABI DI BLOG TERESSA KOK

KOMEN ISU BABI DI BLOG TERESSA KOK

tinta perak | l_x_presso@yahoo.com | IP: 60.51.87.152

Pertama sekali, secara peribadi, saya ucapkan TAHNIAH di atas kemenangan besar YB di kerusi parlimen Seputeh pada PRU ke-12 yang lalu. Majoriti lebih 36 ribu, MEMANG PUKUL HABIS! Tsunami! Haha! Rasakan MCA…

Okay… Saya rasa terpanggil untuk memberi komen di sini setelah “5 EKOR BABI PANGGANG” menjadi “ISU” di kalangan pembaca dan pemerhati politik di blog YB ni… Alaaahaiii…

Kepada para pembaca yang budiman, saya MINTA dan RAYU agar membaca komen saya ini dengan berlapang dada serta minda dan hati yang terbuka sebagai seorang dewasa yang waras dan matang.

Saya seorang lelaki berusia 29 tahun. Saya seorang Muslim. Saya seorang Melayu. Saya seorang warganegara Malaysia yang telah 8 tahun layak mengundi, dan saya tak pernah terlepas walau sekali pun. Saya tak pernah mengundi BN. Saya seorang penyokong dan pengundi PAS. Saya juga penyokong dan pengundi Pakatan Rakyat.

Saya telah membaca semua komen yang berkenaan dengan tajuk tersebut. Ada yang pro, ada yang kontra. Hakikatnya, saya harap JANGANLAH sesiapa menjadi emosional. Hakikatnya juga, saya dapati luahan idea dan perasaan terhadap “isu” ini sebagai sesuatu yang sihat kerana ianya adalah jelmaan amalan demokrasi.

Baiklah. Here it goes. Dalam Islam, yang HARAM berkenaan dengan babi adalah:-

1) Memakannya dan menyediakan hidangan tersebut kepada orang, baik yang Muslim atau yang non-Muslim

2) Memasaknya dan yang berkaitan dengannya

3) Berniaga / bekerja dengannya dan segala yang bersangkut-paut dengan kegiatan perniagaan / perdagangan dengannya (HARAM memakan / mengaut hasil daripada sebarang kegiatan tersebut)

4) Menternaknya dan mengagih-agihkannya

5) Memakai @ menggunakan sebarang produk daripadanya

SENTUH secara SENGAJA adalah TIDAK HARAM, namun IANYA SANGAT2 TIDAK DIGALAKKAN. Kalau TERSENTUH, ia tidak mengapa kerana dalam Islam, ada kaedah yang tertentu tentang cara nak menyelesaikan permasalahan sesuatu perkara, termasuklah jika tersentuh babi ini dan yang seangkatan dengannya. Setiap Muslim diminta menjauhi babi, TETAPI BUKAN MENGHALANG ORANG YANG BUKAN ISLAM DARIPADA MELAKUKAN APA-APA TERHADAP BABI, kerana itu adalah HAK mereka, dan Islam tidak pernah sekali-kali menyuruh umatnya merampas hak orang yang bukan Islam.

MELIHAT atau MENONTON babi juga TIDAK HARAM. Namun, tidak digalakkan juga melihat atau menontonnya jika tiada sebab yang kukuh. Sekadar melihat untuk mengetahui rupabentuk haiwan tersebut, itu tak apalah. Itu sudah memadai. Malah memang dituntut supaya setiap Muslim berilmu. Kalau tak pernah tengok babi, macam mana nak tau rupabentuk babi tu? Macam mana setiap Muslim nak menjauhinya? Fikir itu pun dah cukup. Tapi janganlah saja suka2 nak tengok, dan jangan sampai jadi tabiat pulak. -)

Oleh sebab itu, pendirian saya di sini menegaskan bahawasanya, SEPATUTNYA setiap Muslim tak kira di mana, sama ada di Malaysia atau bukan, agar TIDAK BERASA TERSINGGUNG jika YB Teresa Kok memaparkan gambar 5 ekor atau berapa ekor sekali pun babi panggang dalam majlis sambutan kemenangannya itu! Teresa bukannya seorang Muslim, dan orang ramai yang hadir dalam majlis makan babi panggang tu pun tiada seorang pun yang Muslim. Jadi, KENAPA NAK TERSINGGUNG? ITU HAK TERESA! TAK TIMBUL soal sentimen orang Melayu berasa tersinggung, apa yang perlu ditekankan di sini ialah, kalau ada orang Melayu yang melayari webpage ni dan ternampak gambar2 tersebut, janganlah ditengok lagi. Memang hakikatnya setiap Muslim memang tak suka pun nak melihat babi ni. Tapi, SIAPA SURUH bagitau “Teresa, janganlah letak gambar babi ni. Kami yang Muslim ni tersinggung.” Siapa suruh tengok kalau dah tak suka? Janganlah tengok lagi. Tengoklah gambar yang lain pulak! Teresa bukannya Muslim yang Muslim nak suruh dia tarik balik gambar tu! Itu dah kira menyinggung hak dia sebagai seorang yang non-Muslim di negara penduduknya Muslim ni! (INGAT! Malaysia BELUM LAYAK ditabal sebagai NEGARA ISLAM! Those UMNO members including Tun Dr. Mahathir & Pak Lah memang tak tau apa-apa berkenaan dengan Negara Islam). Apaaaaaaaaaaraaaa… Hiissshhhhh……

Susah mau cakaplah kalau minda tak terbuka.

Sebenarnya, bukan minda tak terbuka, tapi ada Muslim sendiri yang tak faham dengan hukum-hakam Islam. Tu lah yang payah. UMNO pun main peranan juga dalam hal ini kerana menyebabkan ramai Muslim di Malaysia tak memahami dan tak menghayati Islam secara yang sepatutnya. UMNO memang patut dipersalahkan (walaupun tak 100%!)

Jadi, saya sangat2 berharap… Kepada yang Muslim, KETAHUILAH HAK2 ANDA sebagai seorang Muslim yang sebenar, yang sejati, yang baik, dan yang mulia. Perkara “5 EKOR BABI PANGGANG” ni tak sepatutnya jadi isu pun. Dalam Islam sendiri dah termaktub tentang cara2 nak bergaul dan berjiranan serta bermasyarakat dengan golongan yang non-Muslim. Baca, belajar, hayati, dan amalkan! Islam itu KEAMANAN!

Sebagai tambahan, adalah tidak hairan dan tidak asing untuk PAS memperjuangkan keperluan dan kewajipan menubuhkan sebuah negara Islam kerana penduduk asal & majoriti Malaysia adalah Muslim, dan oleh kerana itu menjadi tanggungjawab setiap Muslim di dalamnya untuk menubuhkan sebuah negara Islam. UMNO sepatutnya berbuat begitu tapi mereka tidak! Tidak hairan dan tidak asing juga untuk DAP memperjuangkan sebuah negara yang mengamalkan sistem politik yang sekular, kerana keanggotaan DAP dan perlembagaannya bukanlah sebuah parti yang Islam. Jadi, PAS dan DAP memperjuangkan hak masing2. Tidak ada apa yang salahnya. Apa yang perlu ditekankan ialah, yang mana satu yang menjadi pilihan rakyat? Negara yang sekular atau Negara Islam? Jika jawapan sudah diberi nanti, APA YANG PERLU DILAKUKAN ialah KAEDAH YANG PALING BAIK UNTUK MELAKSANAKANNYA. Itulah prinsip demokrasi yang kita gunapakai selama ini. Negara Islam tidak menafikan hak warganya yang non-Muslim. Begitu juga warga Muslim yang dah baisa hidup dlaam negara sekular sebagaimana Malaysia sekarang ini. Cuma bagi yang Muslim, memanglah wajib menubuhkan negara Islam. Tapi kalau dah suara majoriti nak negara sekular, terpaksalah menerimanya juga, sebab itu suara majoriti. So, apa2 pun pilihan rakyat, kita kena terima dengan akal yang waras, fikiran yang terbuka serta menerima dengan berlapang dada. Jangan tanya apa akan berlaku kepada Muslim yang nakkan negara sekular, itu antara mereka dengan Allah yang akan bersoal-jawab kelak. Yang penting, suara majoriti rakyat dalam sesebuah negara, dan kaedah terbaik dalam perlaksanaannya.

Saya mengharapkan semua Muslim di Malaysia dan non-Muslim di Malaysia tahu hak masing-masing, hidup dalam aman damai, bersatu padu dalam kebaikan, dan dapat menikmati kemakmuran yang seadilnya. Itulah harapan besar saya.

P/S: Saya berbesar hati kita dapat meluahkan perasaan dan pandangan masing-masing di sini kerana ia mencerminkan kebebasan kita bersama sebagai manusia, dan inilah yang BN halang selama ini. Teruskan menyokong dan mengundi Pakatan Rakyat!

————————— END —————————————————–

tehtarik

SYABAS Sdr Tinta Perak kerana mengemukakan penjelasan yang baik.

Walau bagaimanapun, saya berpendapat, selain isu halal-haram, kita masih perlu mengamalkan KESOPANAN/TATA-SUSILA hidup terutama di Malaysia yang mempunyai rakyat pelbagai kaum, agama dan kebudayaan.

Kita hendaklah memahami sensitivi2 kawan2 kita yang beragama lain, berkepercayaan lain dan beradat lain….

Untuk tujuan itu, kita kenalah korbankan/ketepikan HAK/KEBEBASAN kita pada waktu-waktu tertentu demi kebaikan/keharmonian semua pihak – sejauh mana yang mungkin kita capai.

Ini terutama penting bagi ahli-ahli politik yang sentiasa mahu berkempen, mahu memenangi jiwa dan minda (hearts and minds) rakyat.

Saya kagum dengan sikap terbuka ADUN2/ ahli2 Parlimen DAP, misalnya, kerana mereka bersedia memakai songkok/baju Melayu di majlis2 tertentu.

Kita orang Cina di Malaysia tidak hidup di dalam vakum Cina; begitu juga dengan orang India. Tentu sekali kawan2 Melayu/Muslim pun sama-sama perlu menghormati pantang-larang kita….

Kalau semua pihak sanggup bertolak-ansur, bertoleransi, bertimbang-rasa dsbnya, Malaysia kita akan aman-damai dan bisa membangun dengan lebih pesat lagi.

HIDUP RAKYAT MALAYSIA.

Saya

—————————————— END ———————————

happy2710

Saya meragui identiti tinta perak. adakah benar beliau benar2 seorg Muslim Melayu yg merupakan seorg penyokong pas. Atau mgkin beliau menyokong pas semata2 membenci umno dan bukan kerana mencintai Islam. Apa yg diperkatakan oleh beliau berkenaan BABI benar belaka. Namun demikian, daripada tulisan beliau tertanya beliau tidak memahami apakah yg tersirat di sebalik BABI tersebut. Tindakan cik Teresa sebenarnya ibarat tidak menghormati agama Islam dan Muslim. Memglah majlis tersebut di persekitaran bukan Muslim tetapi faham2 lah situasi negara kita ini bagaimana.

Saya fikir cik Teresa seorang yg menghormati satu sama lain, tetapi beliau juga tidak terkecuali daripada mereka yg selalu mempermainkan agama org lain dan tidak faham sensitiviti masy. berbilang agama dan kaum di negara ini. Macamana la cik Teresa kita ni nk jd Timb. Menteri Besar S’gor kalau benda mcm ni pun x fhm. Jgn la konon2nya memperjuangkan demokrasi sehingga sensitiviti agama lain tidak dihiraukan.

Cik Teresa, sebagai seorg yang beragama Kristian, adakah cik Teresa hendak agama cik Teresa dihina di kalangan org yg beragama lain. Yelah, seperti yg diperkatakan oleh tinta perak, majlis tersebut dihadiri oleh bukan Muslim. maksudnya cik Teresa sendiri setuju sekiranya agama cik Teresa dihina di majlis-majlis agama lain. Tapi sy fikir, tidak ada pihak pun yg sanggup untuk mempermainkan agama lain.

Dan yg terakhirnya, apakah rasional meletakkan gambar BABI sempena majlis kemenangan cik Teresa. Sila bg sebab yg munasabah untuk perkara tersebut. Sesungguhnya Tuhan suka kepada yang sesuatu yg indah. Tidak ada gambar lain ke yg boleh diletak di situ?Apakah sebenarnya simbolik BABI terhadap diri anda?

Tahniah di atas kemenangan anda dan usaha anda untuk menambahkan bilangan kandang BABI di Malaysia yang telah berjaya dengan peruntukan jutaan ringit untuk pembukaan kandang BABI di Sepang. Jemputlah BABI2 anda untuk meraikannya. Jemput tinta perak sekali ye.

—————————– END ————————————————-

mustopa_a

YB Cik Teresa dan semua pembaca blog ini,
Assalamualaikum dan selam sejahtera,

Isu ternak babi huh.. besar dah jadi kecoh, kecoh dah heboh, heboh nanti jangan jadi demonstrasi jalanan pulak.

Isu ini, memang lah menjadi sangat sensitif kepada ajaran Islam sebab babi tergolong dalam najis berat yang bergerak dan perlu disamak dengan air bercampur tanah sekali selain air bersih sebanyak 6 kali, untuk menyucikannya, sekiranya tersentuh babi, najis dan keturunannya.

Di Tumpat, Kelantan, iaitu dari Simpang Empat Tok Mek Ngoh Ke Pengkalan Kubur, jika anda memandu kereta atau menaiki motosikal anda akan lihat di kiri dan kanan jalan banyak rumah ibadat Buddha (yang didiami oleh kaum Siam), yang juga dikenali Wat Siam yang dikelilingi tembok simen. Mereka juga menternak babi yang juga bergerak bebas, berkeliaran di sekeliling rumah mereka. Babi itu, bergerak bebas seperti penduduk melayu bela ayam yang bergerak bebas ke merata-rata bahagian rumah mereka. Penduduk siam yang tinggal di situ juga tinggal di luar wat tadi, juga membela babi. Jadi, ternak babi adalah keperluan bagi kaum siam di situ. Kerajaan Kelantan tidak boleh menghalang keperluan mereka.

Di Sepang, dari Bagan Lalang ke Tanjong Sepat, di pertengahan perjalanan tu, ketika memandu, saya mesti terbau satu bau yang sangat busuk yang mungkin datang dari ladang kelapa sawit itu. Saya agak mungkin di situ kandang ternakan babi, bila lihat dari gambar satelit di situ, http://www.maplandia.com/malaysia/selangor/kuala-lumpur/, (cari Tanjung Sepat dan Bagan Lalang). Huh ladang tu luas la, tetapi terselindung di sebalik pokok kelapa sawit. Mungkin kerajaan Selangor nak upgrade ladang sediaada, ladang ini telah wujud sebelum kerajaan Pakatan. So, ternakan itu diperlukan oleh kaum Cina, so apa salah jika ditingkatkan untuk kemudahan kaum cina dan dengan buangan najis babi itu dijadikan baja untuk tumbuhan yang juga dimakan oleh babi.

Saya menonton Astro channel National Goegrapic, tajuk Killer Pigs, di situ dihuraikan macam mana punca penyakit penyebab J.E dan reservoir virus nipah. Reservoir virus nipah dari kelawar yang memakan buah jambu di ladang babi. Air liur kelawar yang tertinggal dibuah jambu yang jatuh ke tanah di makan oleh babi yang menyebabkan J.E merebak. So, penternak menanam jambu sebagai makanan kepada babi. Jadi keperluan tanaman, semestinya najis babi itu dijadikan baja untuk tanaman yang dijadikan makanan babi.

Ingat!! Seoarang muslim, jangan pula nak sentuh, pegang babi. Apatah lagi jangan makan la, haram tu.

Ada doktor haiwan muslim yang terlibat dengan aktiviti mengambil darah babi pada ketika proses mengesan virus nipah itu. Ketika itu, suatu keperluan untuk mengawal keadaan.

Oleh itu, jangan cepat melatah, terus melenting sehingga jadi histeria.

Sekian, Terima Kasih

p/s: Saya tak mengundi sebab tunggu undi pos tak sampai dan saya kena bertugas sebagai ketua tempat mengundi pada hari mengundi. Huh!!

Categories: Pendapat Tags: , , ,
  1. penulis_cyber
    9,April 2008 at 1:12 am

    AYAT KOMEN SEPERTI AYAT TUAN PUNYA BLOG ATAU KAWAN BLOGGER ???

    HARAP JANGAN GADUH GADUH…..

    TAK SAMPAI SEBULAN USIA PAKATAN RAKYAT BERKUASA…

    TERUSKAN MEMBUKA KANDANG BABI …

    DAN SOKONGLAH PAKATAN RAKYAT UNTUK TERNAKAN BABI DIBUKA DENGAN BANYAK LAGI DI NEGARA INI DENGNA PROJEK PERTAMA 100 JUTA.

    ADAKAH BN PERLU KEKALKAN BABI DITERNAK DI MALAYSIA WALAU ISLAM AGAMA RASMI KERAJAAN MALAYSIA SETELAH PAKATAN RAKYAT TURUT MENGIKUT JEJAK LANGKAH BN?

    SEMUA MAKHLUK CIPTAAN ALLAH TETAPI ADA YANG DIBAKAR DAN ADA YANG DIMASUK TAMAN SYURGA..

    HARAP KITA TIDAK DIBAKAR DALAM NERAKA !

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s